Deus Ex – fabularna gra akcji będąca połączeniem first-person shootera, skradanki i gry fabularnej opracowana przez Ion Storm i wydana 23 czerwca 2000 roku
przez Eidos Interactive. Pierwszy raz ukazała się na komputerach osobistych z systemem Windows, Deus Ex później został przeniesiony na komputery Macintosh,
jak i PlayStation 2 pod zmienionym tytułem Deus Ex: The Conspiracy. Gra wykorzystuje zmodyfikowaną wersję silnika Unreal Engine[1].
Akcja gry Deus Ex rozgrywa się w roku 2052 w dystopijnym świecie, przepełnionym terroryzmem, korupcją, biedą i opanowanym przez tajemniczą zarazę – Szarą
Śmierć. Gracz wciela się w postać JC Dentona, agenta walczącego z terroryzmem. Wszystkie główne postacie mają ciekawe historie, osobowość i wiele do
powiedzenia. Ponadto gracz może rozmawiać ze zwykłymi ludźmi, jakich spotyka wielu na swej drodze, czytać gazety, informacje w terminalach publicznych oraz
cudze e-maile. Gra cechuje się dość dużą nieliniowością, większość zadań można wykonać na wiele sposobów.
Streszczenie
JC Denton jest jednym z pierwszych agentów nowej ery (obok swojego brata, Paula i kilku „projektów” będących w końcowej fazie „produkcji”), służących w
UNATCO (United Nations Anti-Terrorist Coalition), wyposażonych w nanowszczepy (implanty oparte na nanotechnologii) dające nadludzkie możliwości. Gra zaczyna
się na nowojorskiej Liberty Island, gdzie widzimy okaleczoną Statuę Wolności opanowaną przez terrorystów. Jednak to tylko wierzchołek góry lodowej. W
świecie, gdzie w Nowym Jorku i Paryżu panuje stan wojenny, a konstytucja została wyrzucona przez okno, JC Denton ma niewielu sojuszników. Początkowo główny
bohater gry pracuje dla UNATCO, z czasem jednak odkrywa, że jego pracodawcy mają związek z wirusem szarej śmierci, Majestic 12 i FEMA.
JC dezerteruje i zaczyna współpracę z NSF – organizacją gdzie pracuje również jego brat Paul. Po ucieczce z siedziby MJ12 do JC’a przyłącza się Alex
Jacobson, główny informatyk UNATCO oraz Jaymie Reyes (opcja do wyboru podczas rozmowy). Przed misją w bazie łodzi podwodnych JC spotyka Sama Cartera,
zdegradowanego generała z UNATCO, który pracował w zbrojowni. Gracz zwiedzając Nowy Jork, Hongkong, Paryż i kilka innych odwzorowanych z dużą dokładnością
znanych lokacji, zagłębia się coraz bardziej w mroczny, zakonspirowany świat, nad którym ktoś zdaje się przejmować całkowitą kontrolę. JC odkrywa, że to
FEMA, Walton Simons i Bob Page stoją za wirusem „Szarej Śmierci”, że UNATCO to skorumpowany oddział Majestic 12 – fundacji, która planuje zawładnąć rządami
całego świata oraz to, że wirus został stworzony, aby zlikwidować problem przeludnienia na świecie.
W trakcie gry mamy do czynienia z kilkoma nagłymi zwrotami akcji – zatopienie PRCS „Wall Cloud” (statek z ładunkiem „Szarej śmierci”), wizyta u Tracera
Tonga, który wyłącza „kill-switch” Paula i JC’a, odkrycie bunkra w posiadłości Du Clare’ów, który umożliwi kontakt z Morganem Everettem czy wydobycie
schematu UK i przyczynienie się do rozpoczęcia produkcji „Ambrozji” (leku na „Szarą Śmierć”). Pomimo tego że gra to FPS, mamy możliwość rozbudowy naszych
broni (dodawanie celowników, tłumików, modyfikatorów zasięgu czy odrzutu), a także zbieramy pkt doświadczenia, które rozdysponowujemy na nasze umiejętności
– mogą to być m.in. otwieranie elektronicznych zamków, włamywanie się do komputerów, znajomość medycyny czy zaawansowanie w posługiwaniu się różnymi
rodzajami broni. Gra jest nastawiona na wielokrotne przechodzenie m.in. ze względu na kilka możliwości prowadzenia rozmowy. Na dodatek Deus Ex ma trzy różne
zakończenia, co jest niespotykane w grach z tamtego okresu. Tylko od nas zależy jak zakończymy tę produkcję – możemy przejąć władzę nad światem i rządzić
jako dyktator wraz ze sztuczną inteligencją Heliosem, zabić Boba Page’a (twórcę projektów nanomodyfikacji oraz „Szarej Śmierci”, a także „właściciela”
Strefy 51) i przyłączyć się do Iluminatów bądź zniszczyć znajdujące się w Strefie Centrum Akwinu, przez które przechodzi każda elektroniczna wiadomość i
pogrążyć świat w nowych „mrocznych wiekach”.